90 proc. to ką skaitote lietuviškai apie SEO – jau yra atgyvena. Pasenę metodai, pasenusios tiesos, kadaise užrašytos ir atrandamos vėl ir vėl. Google algoritmai kinta greičiau ir „žaidimo“ taisyklės persirašo dažniau, nei rašyti gebantis SEO ir marketingo specialistas ar komunikacijos agentūra spėja sukurpti naują straipsnį šia tema. Tad pažvelkime paprastai į SEO tekstų ir straipsnių rašymo tendencijas ir istoriją, kad geriau suprastume, ko verslui šiandien reikia tekstų pavidale. Kaip reikia rašyti, kurti tekstus, straipsnius, jog tinklalapis atsidurtų aukščiausiose paieškos sistemos pozicijose.

Rand Fishkin, vienas iš Moz.com įkūrėjų ir vienas žymiausių SEO bei marketingo specialistų, naujus metus pradėjo pristatydamas pokyčius susijusiais su SEO tekstais. Daugybė gerų minčių, kurias turėtų įsisavinti ne tik straipsnių kūrėjai, SEO agentūros bet ir verslininkai užsakantys SEO paslaugas. Visa tai specialioje Moz.com tinklaraščio rubrikoje su video:

Tekstų optimizavimui evoliucija nuo 2001 iki 2018

2001 metais norint, jog Google paieškos sistema atkreiptų dėmesį į tinklalapį, išties veikė raktažodžių kimšimo (ang.keyword stuffing) taktika, kadangi tuo metu tai buvo kone vienas iš būdų parodyti Google apie ką yra tinklalapis. Dėl to senieji 2000-ųjų pradžios tinklalapiai buvo gausiai „apdorojami“ raktažodžiais įvairiose vietose.

Pačioje optimizavimo paieškos sistemoms aušroje, Google nebuvo tokia protinga sistema, kokia yra šiandien ir išties nesuprato skirtumo tarp, pavyzdžiui, laikrodis, laikrodžiai ir laikrodziai. Taigi turint omeny lietuviškas raides, linksnius, daugiskaitą ir kitus veiksnius keičiančius žodžių galūnes, kiekvienas naujas žodis buvo raktažodis. Todėl norint tinkamai optimizuoti tinklalapį, tekste turėjo būti paminėti visi įmanomi raktažodžio variantai.

Norint aplenkti konkurentus reikėjo pasirinkti tinkamą adresą ir dažnai prekiniai ženklai, skambūs pavadinimai buvo aplenkiami domenų, kuriuose buvo paminėtas raktažodis. Tai buvo laikai, kuomet itin ilgi, raktažodžiais prifarširuoti domenai buvo itin vertinami.

Pagrindinis tikslas, buvo rašyti turinį, kurį suprastų paieškos sistemos, tačiau labai neužknistų tinklalapio lankytojų. Dėl to buvo ieškoma būdų prikimšti tekstus raktažodžių taip, jog jų nematytų paprasti lankytojai, pavyzdžiui, suliejant teksto spalvą su tinklalapio fonu.

Apibendrintai, 2001 SEO reiškė:

  • Raktažodžių prifarširuotas tekstas (keyword stuffing);
  • Raktažodžiai visomis įmanomomis formomis ir linksniais;
  • Raktažodžiai pavadinimuose, tinklalapio adrese (domene, subdomene);
  • Viskas daroma siekiant įsiteikti paieškos sistemoms, bet per daug neerzinti tinklalapio lankytojų.

Jei sugrįžtume į 2008 metus, tuomet situacija jau buvo kiek pakitusi, tačiau kaip ir 2001-aisiais, vis dar svarbu įrašyti raktažodžius į tam tikras vietas, pvz., URL, pavadinimas, meta title, meta description, H1, H2 ir pan. Taip pat vis dar svarbus tikslus raktažodžių linksnių panaudojimas, tad tinklalapyje dažnai būdavo kuriami atskiri puslapiai raktažodžių sinonimams (pvz. rūbai ir drabužiai būtų du atskiri puslapiai, nors parduoda tą patį).

Itin daug diskusijų buvo dėl tinklalapio adreso, ar reikia orientuotis į raktažodžiais paremtą adreso kūrimą. Manyta, jog pats domenas neturi tokios didelės esmės, tačiau apsimoka turėti subdomeną, kurio pavadinime yra reikiamas raktažodis.

Svarbiausias tinklalapio optimizavimo aspektas buvo atgalinės nuorodos. Maždaug tuo metu išorinis optimizavimas kuriant nuorodas į tinklalapį iš kitų šaltinių, buvo svarbiausia užduotis – nuorodos lėmė daug daugiau nei vidiniai tinklalapio signalai. Tai laikas, kuomet optimizavimas reiškė kuo daugiau nuorodų – tuo aukštesnės pozicijos. Štai tada prasidėjo nuorodų pirkimo-pardavimo maratonas ir svečio įrašų (ang. guest post) era.

Apibendrintai, 2008 SEO reiškė:

  • Didelę reikšmę turi raktažodžiai panaudoti tinkamose vietose;
  • Vis dar svarbu naudoti raktažodžius visais linksniais;
  • Sumažėja raktažodžio įtaka domene, tačiau aktualu subdomene;
  • Itin svarbu gauti atgalinių nuorodų iš kitų šaltinių (guest post).

Paskutinis dešimtmetis buvo užsukta pokyčių karuselė, tad 2018 metais „rašyti SEO“ nėra tas pats kas prieš kelis metus. Pirmiausia, Google keitė savo algoritmus siekiant vieno pagrindinio tikslo – užtikrinti, jog per sekundės dalį žmogus atrastų būtent tai ko ieškojo. Paieškos sistemos siekis kuo geriau pateikti rezultatus, geriau identifikuoti kokio rezultato tikisi žmogus. Google paieškos sistema (nuo jos neatsilieka ir kitos paieškos sistemos) tapo tarsi dirbtiniu intelektu, protaujančia paieška, kuri nuspėja, prognozuoja ir stebi. O ir ją tampa sunku arba net neįmanoma pergudrauti prikemšant raktažodžių ar prisirenkant atgalinių nuorodų.

Pirmiausia SEO tekstų užduotis – yra išspręsti tą problemą, kurią tikisi išspręsti žmogus įvedantis į paieškos laukelį tam tikrus raktažodžius. Turinys kuriamas negalvojant apie jo skaitytoją, rašymas vien dėl tinklalapio užpildymo neduoda naudos arba duoda labai trumpalaikę naudą. Todėl svarbiausia visada galvoti apie naudą, kurią gaus klientas, galvoti apie kuriamą pridėtinę vertę.

Dirbtinis paieškos intelektas jau supranta linksnius, asmenis, daugiskaitą ir vienaskaitą. Netgi sinonimus. Taigi kuriant tekstus nereikia dirbtinai įterpti visų linksnių ir galūnių. Tai leidžia tekstus rašyti natūraliai, be jokio dirbtinumo. Juk pabandykite įterpti į normalų sakinį frazę „automobilių remontas Vilnius“ ar „deimantas karatas kaina“. Nepavyks, nebent užsimerksite ir įvelsite šią nesąmonę visiškai be konteksto.

Kalbant apie raktažodžius, yra dvi vietos, kur yra itin svarbu įterpti raktažodį. Tai pavadinimas (title) ir tekstas. Žinoma, galima puikiausiai optimizuoti tinklalapį ir be jų, tačiau daug lengviau išnaudojant šias erdves kūrybai. Visgi, tai nėra matematinė formulė ir nėra skirta Google, tai visų pirma skirta žmogui. Kuomet žmogus paieškos rezultatuose, pavadinime mato jį dominantį raktažodį, tikėtina, jog jis paspaus ant šio paieškos rezultato.

Kitos vietos, kuriose galite naudoti raktažodžius, tačiau neprivalote yra URL, antraštės (H1, H2, H3), Meta aprašymas ir foto alternatyvus tekstas(ang. Alt text). Pavyzdžiui, Meta aprašymas tiesiogiai nepadeda pasiekti aukštesnių pozicijų. Tačiau yra matomas paieškos rezultatuose. Ir jei tekstas padeda žmogui suprasti ar būtent to šis ieško, didesnė tikimybė sulaukti paspaudimų. O juk būtent to ir siekiama.

Kontekstas tampa labai svarbus ir paieškos sistemos ieško tam tikrų sąsajų tekste. Štai pavyzdžiui, jei tinklalapis yra susijęs su drabužiais, rūbais, būtų keista jame nerasti žodžių suknelė, kelnės, palaidinė, marškinėliai ir pan. Todėl koncentruotis vien tik į norimus raktažodžius nevalia, reikia nepamiršti ir jų konteksto, sinonimų, lydinčių žodžių. Arba, akip jau minėjote, tekstas turi būti natūralus.

Ir galiausiai, lankytojo patirtis ima viršų. Galima versti per galvą dėliojant raktažodžius ten kur reikia ar nereikia, tačiau optimizavimo rezultatai priklauso nuo tinklalapio lankytojo patirties. Google išties stebi tai kaip paieškos rezultatai patenkina žmonių lūkesčius. Scenarijus paprastas – žmogus įveda paieškos frazę, ir spaudžia jo manymu labiausiai atitinkantį paieškos rezultatą. Jei atsivertus tinklalapį ten yra visai ne tai, ko tikėjosi žmogus ir ko ieškojo ar informacija pasenusi, nekokybiška, atrodo nepatikimai – žmogus išeina iš šio tinklalapio, grįžta į paiešką ir spaudžia kitą rezultatą. Jei tokie išėjimai kartojasi dažnai, tinklalapio pozicijos krenta. Nes kaip jau minėta, Google siekia sukurti idealią paieškos patirtį.

Apibendrintai, 2018 SEO tekstų rašymas reiškia:

  • Išspręsti problemą(suteikti informaciją, parduoti ar pan), kurią susikūrė žmogus.
  • Natūralus rašymas, be perteklinio sinonimų, raktažodžių daugiskaita ar be lietuviškų ženkl, naudojimo.
  • Svarbus kontekstas ir frazės, terminai susiję su tema.
  • Raktažodžių minėjimas privalomas pavadinime ir tekste.
  • Raktažodžių minėjimas rekomenduojamas, bet neprivalomas URL, antraštėse, img alt.

5 žingsniai, kaip sukurti idealų SEO tekstą ir pakelti savo tinklalapio reitingus

  1. Surinkite sąrašą raktažodžių, pagal kuriuos norėtumėte būti aukščiausiose pozicijose.
  2. Pagalvokite kokią problemą žmogus bando išspręsti ieškodamas šių raktažodžių. Pavyzdžiui, žmogus į paieškos laukelį įveda „laikrodžiai“, kas už to slypi?
    1. Nori sužinoti kokie laikrodžiai yra populiarūs.
    2. Nori sužinoti kiek kainuoja laikrodžiai.
    3. Nori peržiūrėti laikrodžių apžvalgas.
    4. Nori įsigyti laikrodį.

O galbūt nori gauti atsakymus į visus šiuos kylančius klausimus.

  1. Sudėliokite straipsnio šabloną – pavadinimas, antraštės, konceptai, kuriuos norite išskirti, punktai, kuriuos reiktų išvardyti. Sudėliokite visą teksto schemą, nuo ko pradėsite ir kuo baigsite.
  2. Sukurkite tekstą. Rašykite natūraliai, atsakant į išsikeltus klausimus ir pagal schemą. Tik tuomet skaitant ir redaguojant papildykite svarbiomis susijusiomis frazėmis, jog kontekstas būtų priimtinas Google paieškos sistemai.
  3. Sugalvokite „kabliuką“, kažką tokio įdomaus ir netikėto, kas priverstų žmones diskutuoti ir dalintis turiniu. Kuo daugiau skaitytojų – tuo jums geriau.

Straipsnis parengtas pagal Rand Fishkin Whiteboard Friday temą „What Does It Mean to „Write for SEO” in 2018?“